SOS Vuursalamander

€1000

gedoneerd door Herpetofauna

Nederland wordt niet direct in verband gebracht met spectaculair gekleurde reptielen en amfibieën, maar de vuursalamander (Salamandra salamandra) laat zien hoe divers de Nederlandse natuur is. Helaas zijn de populaties steeds schaarser en de bedreigingen steeds groter. Dit project helpt bij de bescherming van een van de meest mooie amfibieën die Nederland rijk is.

Deze salamander werd in het recente verleden bijna overal in Nederland gevonden en leeft verspreid in een groot deel van Europa, waar de soort op bepaalde plekken ook steeds schaarser aan het worden is. Inmiddels komt er slechts nog een zeer gering aantal van deze dieren voor in het uiterste zuiden van Limburg. De soort is met name bedreigd door een schimmelinfectie (Batrachochytrium) die zich bij veel amfibieën over de gehele wereld heeft verspreid. Helaas heeft deze schimmel al tot het uitsterven van verschillende soorten geleid. Het is zeer belangrijk om er achter te komen waar de schimmel vandaan komt en op welke wijze de dieren besmet raken.

Inmiddels zijn er kweekprojecten gestart om de populatie te helpen herstellen. Mocht de schimmel bestreden kunnen worden in de natuurlijke habitat dan biedt dit vooruitzichten voor een herintroductie van dieren in de natuur.

Vele vrijwilligers en wetenschappers zijn hard bezig om deze soort voor de Nederlandse natuur te behouden. Het project is opgestart door S.O.S vuursalamander in samenwerking met RAVON.

Voor meer informatie: http://www.sosvuursalamander.nl/