Gifextractie & onderzoek

€2665

gedoneerd door Herpetofauna

Naast het inzetten voor conservatie van reptielen en amfibieen voor toekomstige generaties vindt Stichting Herpetofauna het belangrijk bij te dragen aan het onderzoek naar de geneeskrachtige werking van gif dat veel van deze dieren bezitten. Door het aftappen van gif is het mogelijk om betere en sterkere pijnstillers te ontwikkelen die minder schadelijk zijn voor het lichaam en minder verslavend werken. Daarnaast is het goed mogelijk dat er tijdens dit onderzoek nog veel meer geneeskrachtige toepassingen van deze giffen aan de oppervlakte komen.

Er zijn nog veel ziektes niet of onvoldoende behandelbaar of de medicijnen geven vervelende bijwerkingen. Daarom keren steeds meer wetenschappers zich weer naar de natuurlijke wereld. Deze heeft een eindeloze hoeveelheid stoffen beschikbaar die als grondstof kunnen dienen voor medicijnen tegen kanker, hoge bloeddruk, pijnbestrijding, hart en vaatziekten etc. Onderzoek naar deze ‘medicijnkast’ van de planten- en dierenwereld staat nog in de kinderschoenen, maar is in theorie in staat de meeste ziekten te genezen of te voorkomen.

Met name giftige planten en dieren bevatten interessante stoffen met oog op medicijnontwikkeling. Helaas zijn het juist deze planten en dieren die in snel tempo bedreigd worden en uitsterven. Oorzaken hiervoor zijn de vernietiging van hun leefgebied, de stroperij en visvangst en het onbegrip wat bestaat voor deze giftige dieren. Omdat veel mensen een angst of afkeer hebben van dieren als spinnen, schorpioenen, slangen, kikkers en padden, komen conservatieinitiatieven niet of moeilijker op gang en verliezen we daardoor soorten die potentieel zouden kunnen leiden tot de ontwikkeling van belangrijke medicijnen. Stichting Herpetofauna hoopt op meer bewustwording van de potentie van dergelijke dieren bij o.a. de genezing van kanker, het wegnemen van pijn en het voorkomen van ziekten als Alzheimer en hoopt dat dit als drijfveer kan leiden om deze soorten te behoeden van uitsterven.

Stichting Herpetofauna zamelt geld in voor de extractie van en het onderzoek naar verschillende soorten gif. Steun voor dit project maakt het mogelijk onderzoek te doen naar de medicinale potentie van verschillende giffen en draagt daarmee ook bij aan de conservatie van verschillende (giftige) diersoorten.

Voorbeelden gif, waartegen het werkt en het afkomstige dier:

• exenatide (werkzame stof tegen diabetes type 2), verkregen uit het gif van het gilamonster (Heloderma suspectum).
  • Captopril (middel tegen hoge bloeddruk), verkregen uit het gif van de lanspuntslang (Bothrops sp).
  • Ara/c (medicijn tegen leukemie) verkregen uit verschillende sponssoorten.
  • Cognetix (pijnbestrijder, middel tegen MS, epilepsie), verkregen uit de kegelslak (Conidae).
  • ABT 594 (middel tegen pijn), verkregen uit Zuid-Amerikaanse gifkikkers (Dendrobatidae).
  • Viprinex (anti-stollingsmiddel), verkregen uit het gif van de Maleise groefkopadder (Calloselasma rhodostoma).
  • Escozul (experimenteel middel voor de behandeling van hersentumoren), verkregen uit het gif van de Cubaanse blauwe schorpioen (Rhopalurus junceus).