Schildpaddenproject

Waarom ons schildpaddenproject

Schildpadden zijn een van de oudste diergroepen van onze aarde maar helaas ook een van de meest bedreigde. Alle zeeschildpadden staan zelfs op de rode lijst van de IUCN als kwetsbaar tot met uitsterven bedreigd. Om deze en andere schildpadden te helpen, is het Schildpaddenproject gestart van Stichting Herpetofauna en Healthy Seas, speciaal bedoeld voor scholen om de leerlingen op een leuke en educatieve manier kennis te laten maken met de problemen van plastic soup, spooknetten, vervuiling en afval in het algemeen en de bedreigingen van schildpadden.

Het Schildpaddenproject is een leuk en educatief programma omtrent schildpadden met als doel educatie en conservatie. Het kost u in principe niets en levert een zeer leuk lespakket op. Ook biedt het u de mogelijkheid om de leerlingen van uw school bekend te laten worden met thema's als natuurbehoud, duurzaamheid, conservatie, recycling, ontbossing en het klimaat op een speelse en informatieve manier.

De inhoud

Het Schildpaddenproject bestaat onder andere uit een lespakket geschikt voor alle groepen uit het basisonderwijs met informatiemateriaal, spelmateriaal, een powerpoint presentatie en materiaal voor een infomarkt (posters, banners, visnetten).

In het informatiepakket vinden leraren/leraressen alle informatie over een zeeschilpad en zijn natuurlijke biotoop en ook zitten er lesboeken bij voor de leerlingen. Om een themaweek of een themadag te organiseren, zitten er leuke spellen in het pakket die leraren met leerlingen kunnen doen, zoals vissen uit een net bevrijden, levend bordspel, memory, loco en kleurplaten.

Wanneer u het Schildpaddenproject afneemt, komen medewerkers van Stichting Herpetofauna naar uw school om een presentatie te geven waarbij ook levende schildpadden aanwezig zijn. Alle materialen worden dan te leen achtergelaten waarmee u als school aan de slag kan gaan.

Wat vragen wij van u?

Het enige dat we nog van u vragen is om vervolgens een of meerdere sponsoractiviteiten met de school en leerlingen op te zetten waarvan de opbrengst naar de goede doelen van Stichting Herpetofauna gaat. U kunt denken aan een sponsorloop, flessen inzamelen, knutselwerkjes veilen etc. Het leukste is om dit te combineren met een infomarkt waarbij Stichting Herpetofauna aanwezig is samen met de duikers van Healthy Seas en hun materialen. Ook kunnen leerlingen dan diverse reptielen hanteren en er mee op de foto gaan.

Enthousiast?
Neem dan contact met ons op via het contactformulier.