Onderzoek naar Chytride

Onderzoek naar Chytride

$ 4,590 gedoneerd door Herpetofauna
2010 - heden Looptijd

Al enkele jaren worden wereldwijd populaties amfibieën bedreigd door een veelvoud van factoren. Het merendeel hiervan is te wijten aan het verlies van habitat en vervuiling van de leefomgeving. Helaas hebben deze factoren er ook toe geleid dat de amfibieën gevoeliger zijn geworden voor ziekteverwekkers als de Chytride schimmel. De Chytride schimmel veroorzaakt een aandoening die we chytriomycose noemen. Deze aandoening beschadigt gezond weefsel en is zeer besmettelijk.

Het IUCN heeft deze aandoening uitgeroepen als één van de meest ingrijpende ziekte die een groep gewervelde dieren ooit heeft getroffen. Deze aandoening kan een vernietigend effect hebben op de amfibieënpopulatie in de wereld. Er is veel onderzoek nodig om deze schimmel in te kunnen dammen. Deze onderzoeken kunnen alleen gerealiseerd worden met de ondersteuning vanuit fondsen. Stichting Herpetofauna zal hierbij helpen. Het Chytride onderzoek in Nederland en België wordt gedaan door RAVON en de Universiteit van Gent.