Conservatie

Bali reptile rescue

$ 500 gedoneerd door Herpetofauna
2016 - heden Looptijd

Zoals velen liefhebbers van reptielen mogelijk al weten, is stichting Herpetofauna zeer actief betrokken bij de bescherming van en onderzoek naar de koningscobra.

Deze bijzondere slang kent een groot verspreidingsgebied in Azië, maar is helaas ook steeds meer bedreigd aan het raken in de natuurlijke habitat.

Dit is deels te wijden aan de oprukkende , menselijke populatie, maar ook klimaat, vervuiling, stroperij etc zijn factoren.

Veel dieren worden ook onnodig gedood uit angst en hier zijn al wel enkele “catch and release” programma’s voor opgezet.

Veel van deze projecten echter komen structureel geld en materiaal tekort, waardoor er nog steeds veel slangen (ook andere soorten) worden gedood ipv gevangen en uitgezet.

Dit moet stoppen!

Kleine bijdrages maken veel mogelijk, zeker als we dat met meerdere doen. Op dit moment is op Bali een crisis gaande door het verlies van een zeer ervaren slangenvanger, die is overleden na een beet van de koningscobra. Ook is de ex directeur van het project opgestapt en heeft veel financiële middelen meegenomen naar een andere locatie. De vrijwilligers kunnen daardoor hun werk niet naar behoren doen.

Stichting Herpetofauna heeft nu direct contact met deze actieve groep mensen via een Nederlandse student, Wessel Bos die daar het team versterkt. Via deze weg kunnen  we op een betrouwbare manier zorgen dat geld daar goed besteed wordt aan zaken waarmee we de meeste impact hebben op de levens van slangen!

We worden daarin ondersteund door Jory van Thiel, ook een vrijwilliger van Herpetofauna die vorig jaar geruime tijd actief betrokken is geweest bij een soortgelijk project in Thailand.